بهره‌برداری از ۴۲ کیلومتر مسیر شبکه مترو در ۲۷ ماه-راهبرد معاصر
توضیحات شرکت ثامن در خصوص آلوده بودن محلول دیالیز صفاقی جذب ۳۰ هزار نفر به آموزش و پرورش با آزمون اختصاصی دانشگاه فرهنگیان شیوه برگزاری کنکور ۱۴۰۴ تغییر می‌کند؟ ورود ۱۳۰۰ دستگاه اتوبوس و ساخت ۳۹ خط جدید مترو پایتخت پلیس: دستگیری سارقان ۱۰میلیاردی طلافروشی در تهران ماهواره چمران جدیدترین تست‌های خود را با موفقیت به انجام رساند ایلان ماسک: نورالینک برای از بین بردن درد گردن و کمر باید تراشه مغزی بسازد صدور هشدار نارنجی هواشناسی برای شمال | سیلاب در راه است معاون وزیر آموزش و پرورش: آموزش و پرورش ملک جناح خاصی نیست/ از ظرفیت اساتید استفاده شود خبر خوش برای معلمان | کد ۱۹ استخدام ۶ هزار نفر برای وزارت آموزش و پرورش تایید شد جزئیات مسمومیت چند دانش‌آموز در شهرری | ماجرا چه بود؟ واکنش سازمان غذا و دارو به ماجرای محلول‌های دیالیزی آلوده دستگیری تبعه افغان مسلح در یافت آباد به اتهام قدرت نمایی خبر خوش برای معلمان جدید و فرهنگیان فاقد رتبه و جاماندگان رتبه بندی+ جزئیات ماجرای درگیری موتور سوار و یک زن | واکنش پلیس | دلیل ارجاع زن جوان به مراجع قضایی

بهره‌برداری از ۴۲ کیلومتر مسیر شبکه مترو در ۲۷ ماه

در ۲۷ ماه اخیر که مدیریت فعلی شهر تهران زمام امور شهری را در دست گرفته، ۴۲ کیلومتر به طول خطوط متروی تهران افزوده شده است.
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۹ - ۰۸ آذر ۱۴۰۲ - 2023 November 29
کد خبر: ۲۱۵۹۸۳

به گزارش راهبرد معاصر، ایستگاه متروی پرند بعد از کش و قوس‌های فراوان بالاخره آماده بهره‌برداری شد و قرار است درهای آن از روز آینده به روی مردم گشوده شود.

 

با بهره‌برداری از 19 کیلومتر مسیر ریلی بین ایستگاه‌های فرودگاه امام خمینی(ره) تا شهر پرند و همچنین ایستگاه مترو این شهر، آمار عملکرد شرکت مترو تهران در دوره کنونی مدیریت شهری به بهره‌برداری از 15 ایستگاه، 13 ورودی، یک پایانه مترویی و 42 کیلومتر مسیر ریلی (تونلی و روزمینی) ارتقاء می‌یابد.

 

محسن هرمزی؛ معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه افتتاح ایستگاه مترو پرند و مسیر ریلی حدفاصل فرودگاه امام خمینی(ره) تا شهر جدید پرند، در واقع بخش نهایی از پروژه 50 کیلومتری امتداد خط یک مترو تا پرند است، اظهار کرد: بخشی از این پروژه، حدفاصل ایستگاه شاهد تا محدوده شهرآفتاب (به طول 4 کیلومتر) در ابتدای سال 95 و بخش دوم حدفاصل ایستگاه شهرآفتاب تا فرودگاه امام خمینی(ره) (به طول 26 کیلومتر) در مردادماه سال 96 مورد بهره‌برداری قرار گرفت و حالا بخش آخر پروژه، در اختیار مردم قرار خواهد‌ گرفت.

 

وی در ادامه به نقش مؤثر حمایت دولت در سرعت گرفتن این پروژه از سال گذشته تاکنون اشاره کرد و افزود: پس از انجام موفقیت‌آمیز تست سرد این خط که تیرماه سال گذشته صورت‌گرفت، مسئولان و دست‌اندرکاران امر، پیگیری‌های بیشتر جهت تامین منابع ملی لازم برای تکمیل پروژه را در اولویت قرار دادند؛ ضمن اینکه بازدید رئیس جمهور از این پروژه در آذرماه 1401 مزید بر علت شد تا حمایت‌های دولت از خط مترو پرند، رنگ و لعاب دیگری به خود بگیرد و زمینه تکمیل و آماده‌سازی آن، بیش از هر زمان دیگری فراهم شود.

 

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در پایان صحبت‌های خود گفت: در این دوره مدیریت شهری، اقدامات متعدد و حجیمی برای تکمیل پروژه خط مترو پرند صورت پذیرفت که از آن جمله می‌توان به اجرای خط انتقال برق و 80 کیلومتر کابل‌ برق‌رسانی، اجرای ریل سوم، ایجاد دیوارهای بتنی و فنس‌های پیرامونی مسیر، تهیه و تعبیه تاسیسات ناویژه، محوطه‌سازی پیرامونی، احداث ساختمان HSV، تامین 4 رشته پله برقی، یک دستگاه آسانسور، سیستم گیت‌های مسافری و در مجموع تکمیل عملیات ساختمانی و تجهیزاتی طرح اشاره کرد؛ در واقع عملیات تجهیزاتی کلاً در این دوره صورت پذیرفت و معادل 1500 میلیارد تومان در قالب تامین اعتبارات نقد و غیر نقد به پروژه تزریق شد.

 

به گزارش تسنیم، پرند یکی از شهرهای اقماری است که در 35 کیلومتری غرب تهران واقع شده و از دهه 80 تاکنون قرار است از طریق مترو به تهران متصل شود؛ مطالعات و بخشی از عملیات اجرایی پروژه خط مترو تهران ـ پرند در سال 1384 توسط وزارت راه و شهرسازی آغاز و سال 1391 کل پروژه به شهرداری تهران واگذار شد.

 

بخشی از پروژه حد فاصل ایستگاه شاهد تا شهر آفتاب به طول 4 کیلومتر در ابتدای سال 1395 و بخش دیگر از ایستگاه شهر آفتاب تا فرودگاه امام خمینی(ره) به طول 26 کیلومتر در مردادماه سال 1396 تکمیل و مورد بهره‌برداری قرار گرفت، اما بخش نهایی این طرح که از ایستگاه فرودگاه امام خمینی(ره) تا ایستگاه پرند امتداد داشته و 19 کیلومتر مسافت را شامل می‌شود؛ سال‌ها در انتظار تکمیل و بهره‌برداری قرار داشت.

 

تأمین منابع مالی از سوی دولت، گره اصلی به سرانجام رسیدن این پروژه بود که در سال‌‌های اخیر با پیگیری رسانه‌ها و تلاش شهرداری تهران برای تکمیل این پروژه ناتمام، به تدریج بخش عمده آن برطرف شد اما علی‌رغم وعده‌های مکرر مسئولان باز هم‌زمان بهره‌برداری از آن به تعویق افتاد.

 

قرار بود این پروژه اواخر سال 1401 به سرانجام برسد، اما این زمان به تیرماه سال جاری و بعد به شهریور ماه موکول شد و با مشکل تازه‌ای که سر راه این پروژه قرار گرفت (مشکل تأمین برق)، زمان بهره‌برداری آن باز هم به تعویق افتاد اما در نهایت پیگیری‌ مسئولان مدیریت شهری تهران و تأکیدات و مساعدت رئیس جمهور منجر به رفع مشکل شد.

 

اکنون این پروژه آماده افتتاح شده تا گام مؤثری در کاهش سفرهای درون شهری شهروندان و سهولت تردد آنها بردارد.

 

در حال حاضر حدود 350 هزار نفر در پرند ساکن هستند که 40 هزار تردد به سمت تهران دارند و از آنجایی که جمعیت شهر پرند 700 هزار نفر پیش‌بینی شده قطعاً با افزایش جمعیت، تردد مردم آن بیش از دو برابر خواهد شد چرا‌که سفرهای تحصیلی نیز با افزایش جمعیت افزایش می‌یابد./ تسنیم

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده